VITAMINE D: DE ‘ZONNE’VITAMINE’

Vitamine D is een veelbesproken vitamine, maar wat doet deze vitamine nu precies voor je lichaam? Vitamine D speelt een belangrijke rol bij het ondersteunen van je weerstand, het behoud van soepele spieren, sterke botten en een sterk gebit. Vitamine D draagt bij tot de normale opname van calcium en fosfor.

Vitamine D wordt ook wel de ‘zonnevitamine’ genoemd, omdat je lichaam deze vitamine als een van de weinige vitamines zelf aanmaakt zodra de zon op je huid schijnt. Ongeveer 2/3 deel van de benodigde vitamine D wordt zo aangemaakt, de rest komt uit je voeding.

Aanvulling van vitamine D

Vitamine D is van belang voor het goed blijven functioneren van je lichaam. Zeker naarmate we ouder worden, heeft je lichaam in het algemeen een grotere behoefte aan vitamine D, vooral omdat wij dan meer binnen zijn. Ook wanneer je bedekkende kleding draagt of een donkere huidskleur hebt kan aanvulling van vitamine D zinvol zijn.

De Gezondheidsraad raadt ouderen en mensen met een donkere huidskleur aan om extra vitamine D uit supplementen te nemen omdat de blootstelling aan zonlicht niet altijd voldoende is. Raadpleeg de tabel voor het volledige advies van de Gezondheidsraad.

Leeftijd Wie Aanbevolen dosering per 24 uur
Kinderen 0 t/m 3 jaar Iedereen 10 mcg
Vrouwen 4 t/m 49 jaar Donkere getinte huidskleur en/of niet genoeg buiten komen 10 mcg
Vrouwen 50 t/m 69 jaar Iedereen 10 mcg
70 jaar en ouder Iedereen 20 mcg
Zwangere vrouwen Iedereen 10 mcg
Mannen 4 t/m 69 jaar Donkere getinte huidskleur en/of niet genoeg buiten komen 10 mcg
70 jaar en ouder Iedereen 20 mcg

Waarom is voldoende vitamine D belangrijk?

Vitamine D helpt ter ondersteuning van je weerstand, soepele spieren en botten en een sterk gebit. Dit is met name belangrijk voor ouderen, je huid maakt dan namelijk minder Vitamine D aan. Maar er zijn meer omstandigheden waarbij aanvulling nodig is:

  • je hebt een donkere huid
  • je bent jong, maar je komt weinig buiten
  • je draagt vaak bedekkende kleding, bijvoorbeeld een hoofddoek
  • je bent zwanger
  • je woont in een verzorgings- of verpleegtehuis waardoor je komt weinig buiten

Waar zit vitamine D in?

Je lichaam maakt zelf vitamine D aan zodra het in aanraking komt met zonlicht. Vitamine D komt ook voor in voedsel, met name in ‘vette’ producten zoals bijvoorbeeld vette vis. Vitamine D is namelijk een vet-oplosbare vitamine. Eieren bevatten van nature ook vitamine D. Verder zijn er producten waar fabrikanten vitamine D aan toevoegen zoals bijvoorbeeld (room-)boter.

Verschil tussen vitamine D en vitamine D3

Vitamine D wordt vaak in verband gebracht met vitamine D3. Wat is het verschil tussen vitamine D en vitamine D3? Vitamine D valt grofweg onder te verdelen in twee vormen namelijk vitamine D2 (plantaardig) en vitamine D3 (dierlijk). De vitamine D vorm die je lichaam zelf aanmaakt is vitamine D3. Naast dat vitamine D3 in je huid wordt gevormd, komt vitamine D3 van nature in een aantal voedingsmiddelen voor.

SupraD bij vitamine D tekort

Sta actief in het leven! Supra D en SupraD Forte voorzien in de verhoogde behoefte aan vitamine D als het niet lukt voldoende vitamine D via zonlicht en voeding binnen te krijgen. Bijvoorbeeld bij het ouder worden, een donkere huidskleur of bij onvoldoende blootstellig aan zonlicht. Vitamine D draagt onder andere bij aan sterke botten en soepele spieren en het behoud van je weerstand. Supra D en SupraD Forte zijn speciaal ontwikkeld voor iedereen met een behoefte aan extra vitamine D, als aanvulling op de voeding.

De parelcapsules van Supra D zijn eenvoudig door te slikken en zorgen voor een goede opname door het lichaam. Ingrediënten: zonnebloemolie, gelatine, glycerine en vitamine D3.

Heb je vragen of wil je graag persoonlijk advies? Neem contact met ons op!

SupraD

SupraD

Lees meer
SupraD Forte

SupraD Forte

Lees meer